Contact us

Any questions, tips? Anything else?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form
tyrimai

Lietuvos žirgų sporto žvaigždė įgijo Rusijos pilietybę ir nėrė į sankcijų apėjimo verslą

Lietuvos žirgų sporto žvaigždė įgijo Rusijos pilietybę ir nėrė į sankcijų apėjimo verslą

„Sienos“ iliustracija
Šarūnas Černiauskas, Miglė Krancevičiūtė
2025-02-27
Visi autoriaus tekstai →
2023 m. spalio 7 d. Maskvoje duris atvėrė elitinis automobilių salonas, Rusijos turtuoliams siūlantis platų brangių vakarietiškų automobilių asortimentą. „Atsidarėme mūsų prezidento Vladimiro Putino gimimo dieną. Jis pas mus pirmas, ir mes norime būti pirmi“, – sakė salono įkūrėjas, Rusijos verslininkas Markas Bergas. 

Šią pavardę jaunas verslininkas įgijo gana neseniai. Anksčiau jis buvo žinomas kaip Benas Gutkauskas – garsus Lietuvos raitelis, savu laiku svajojęs ir apie atstovavimą Lietuvai olimpinėse žaidynėse.

B.Gutkauskas, persikirištijęs Marko Bergo vardu, Maskvoje valdo autosaloną pavadinimu „Berg Auto Premium“. Salono kataloge puikuojasi vakarietiški automobiliai, kainuojantys šešiaženkles sumas – nuo palyginti įprastų „Porche“ ar „Mercedes“ modelių, iki elitinio „Rolls Royce Cullinan“ ar „Tesla Cybertruck“. Automobilių rinkos eksperto Lauryno Boguševičiaus vertinimu, „Berg Auto“ siūlomas autoparkas gali būti vertas apie 14 mln. eurų.

Šių automobilių Rusijos rinkoje neturėtų būti – jų eksportą draudžia vakarietiškos sankcijos. Tačiau „Berg Auto“ visiškai neslepia dalyvaujantys sankcijų apėjimo schemose ir siūlo potencialiems klientams jų pageidaujamus automobilius atgabenti bet kokiais keliais – tiek sausuma, tiek oru. Pirmiausiai – per Kirgiziją, jau ne kartą nuskambėjusią kaip valstybė, naudojama sankcijų apeidinėjimui.

Tarp Maskvos elito bandantis įsitvirtinti B.Gutkauskas įgijo Rusijos pilietybę ir pasikeitė pavardę, tačiau tebeturi ir Lietuvos pilietybę – tai „Sienai“ patvirtino Migracijos departamentas. Ar buvusi jojimo žvaigždė turi teisę į daugybinę pilietybę – kol kas neaišku.

Visa tai atskleidžia jungtinis žurnalistinis tyrimas, kurį atlikome kartu su komanda iš „Forbidden stories“, Kirgizijos leidiniu „Temirov Live“, tarptautiniu tiriamosios žurnalistikos centru OCCRP, Rusijos leidiniais „IStories“ bei „Novaja Gazeta Europe“ ir Vokietijos leidiniu „Paper Trail Media“.

„Sienos mums neegzistuoja“

Tokią frazę galima rasti „Berg Auto“ interneto svetainėje. B.Gutkausko verslas atvirai deklaruoja galintis į Maskvą atgabenti kliento pageidaujamą automobilį, nepaisant vakarietiškų sankcijų. Tuo įsitikino ir „IStories“ žurnalistė, kuri kreipėsi į „Berg Auto“ apsimesdama potencialia kliente. 

Žurnalistė mėgino užsisakyti „Porche 911 Turbo“ – vieną iš daugybės vakarietiškų modelių, kurių eksportas į Rusiją draudžiamas dėl Kremliaus agresijos prieš Ukrainą. „Berg Auto“ menamai klientei pasiūlė dar platesnį asortimentą – esą sankcijos yra „ne problema“, o klientė gali rinktis bet kokį modelį tiesiai iš oficialios „Porche“ svetainės. Salono atstovas taip pat nupasakojo, kad automobilis pirmiausiai būtų nugabentas laivu iki Sakartvelo arba nuskraidintas iki Kirgizijos, o iš ten atgabentas į Maskvą.

„Tai sudėtinga, bet viskas įmanoma“, – gyrėsi salono atstovas.

„Berg Auto“ atstovai neslepia naudojantys vadinamąją paralelinio importo schemą, kuomet automobiliai iš Vakarų pirmiausiai eksportuojami į valstybes, kurioms sankcijos netaikomos, o iš ten be apribojimų rieda į Rusiją. Tą patį viešai pasakė ir tapatybę pasikeitęs B.Gutkauskas.

„Berg Auto“ atidarymo akimirka. Benas Gutkauskas - antras iš dešinės („Berg Auto“ youtube paskyros stop kadras)

„Automobiliai realizuojami pagal paralelinio importo schemą“, – žurnalui „Svetskij Peterburg“ teigė M.Bergo pavarde prisistatantis lietuvis. 

Būtent šiame leidinyje, jau prisistatydamas naująja tapatybe, Markas Bergas nurodė sąmoningai siekęs, kad salonas duris atvertų per V.Putino gimtadienį. Jis taip pat gyrėsi, esą jo verslas kliento pageidaujamą automobilį iš Vakarų iki Maskvos gali atgabenti žaibišku tempu.

„Bet kokį automobilį atvežame per dviejų savaičių terminą“, – sakė B.Gutkauskas.

Paralelinio importo schemos jau seniai kelia galvos skausmą tiek Lietuvos, tiek kitų Europos valstybių muitinėms. „Berg Auto“ prekėmis apsirūpina su papildomu saugikliu – automobiliai eksportuojami pirkėjais nurodant fizinius asmenis. Toks metodas padidina paralelinio importo sistemos efektyvumą, mat daugelio ES šalių pareigūnai jau seniai medžioja automobilių importu neva besiverčiančias Kirgizijos įmones, o įrodyti sankcijų apėjimą, kuomet automobiliai neva vežami būriu skirtingų fizinių asmenų, yra kur kas sudėtingiau.

Nuo patriotiškumo, prie simpatijų Maskvai

Prieš 15 metų Benas Gutkauskas Lietuvoje buvo tikra konkūrų žvaigždė. Vos 23-ejų metų vaikinas tapo realiausiu pretendentu atstovauti Lietuvai olimpinėse žaidynėse, o jo iškovotos vietos pasaulio reitinge iki šiol nepralenkė nė vienas Lietuvos raitelis.

Benas Gutkauskas varžybinėje aikštėje (equestrian.ru nuotr.)

Pasiekti aukštumų jojimo sporte sūnų skatino jo tėvas, verslininkas Gediminas Gutkauskas. Ne viename interviu G.Gutkauskas minėjo, kad yra vienintelis sūnaus rėmėjas, tačiau paramos tikisi ir iš valstybės, esą tai padėtų atsisakyti kitų valstybių pasiūlymų į olimpines žaidynes vykti po jų vėliavomis. Tokių pasiūlymų, kaip 2011 metais tvirtino G.Gutkauskas, jie buvo sulaukę iš Ukrainos, Azerbaidžano ir Rusijos. 

Tuo metu šeima pasiūlymų nepriėmė, argumentuodami giliomis patriotizmo šaknimis. 

„Mūsų giminėje – gilios patriotizmo šaknys. Abu mano tėvai už partizaninę veiklą pokario metais kalėjo. Mūsų giminė tokio sprendimo nesuprastų. Stengsimės nevažiuoti iš visų jėgų“, – 2011 metais portalui 15min teigė G.Gutkauskas.

Vis dėlto jau 2013 metais Beno Gutkausko vardu registruota AUDI S8 pasipuošė vardiniu numeriu „M0SC0W“. Kad šiuo numeriu disponavo būtent B.Gutkauskas, „Sienai“ patvirtino „Regitra“. Šio numerio naudojimas Lietuvoje buvo uždraustas 2022 metų kovą, tai buvo vienas daugelio būdų, kuriais Lietuva reagavo į Rusijos karą prieš Ukrainą.

Beno Gutkausko automobilis su numeriu M0SC0W (platesmania.com nuotr.)

Vieša informacija rodo, kad Lietuvos raitelis Maskvoje įsitvirtino iš esmės ir net įkūrė savo vardo jojimo komandą skambiu pavadinimu „BG Showjumping team“. 

Žurnalistams pavyko išsiaiškinti, kad Benas Gutkauskas yra vedęs Rusijos pilietę, Olesiyą Vitalievną Gutkauskienę. Vis dėlto tarptautinės žirginio sporto federacijos FEI duomenų bazėje nurodoma, kad bent jau iki 2021 metų vidurio Benas Gutkauskas tarptautinėse varžybose jojo po Lietuvos vėliava. Tai „Sienai“ patvirtino ir Lietuvos žirginio sporto federacijos generalinė sekretorė Gintarė Šakytė. 

Katalogo vertė – keliolika milijonų

„Sienos“ atlikta duomenų analizė rodo, kad B.Gutkauskas Rusijoje valdo kelias įmones, o verslininko karjerą Maskvoje pradėjo dar su lietuvišku vardu.

Kompanijai „BG Group“ („БГ Групп“) nuo 2020 metų rugsėjo vadovavo Benas Gutkauskas. Markas Bergas jį direktoriaus pareigose pakeitė 2022 m. balandžio 1 d. – vos kelios savaitės po Rusijos kariuomenės įsiveržimo į Ukrainą. Rusijos verslo informacinės sistemos „Spark“ duomenys rodo, kad Benas Gutkauskas ir Markas Bergas – tas pats žmogus.

Būtent bendrovė „BG Group“ nurodoma automobilių salono „Berg Auto“ kontaktuose.

Su „Berg Auto“ siūlomu vakarietiškų automobilių asortimentu supažindinome automobilių rinkos ekspertą Lauryną Boguševičių. Jo vertinimu, Maskvos salone demonstruojamų automobilių vertė gali siekti ne mažiau 14 mln. eurų. Tokį skaičių ekspertas pateikė prieš keletą savaičių, kuomet „Berg Auto“ kataloge buvo apie 70 automobilių.

„Čia nėra nė vieno, kuris būtų pigesnis nei 100-150 tūkstančių eurų. O kai kurie ir virš pusės milijono kainuoja“, – konstatavo L.Boguševičius.

Dabar „Berg Auto“ savo svetainėje nurodo dar didesnius skaičius. B.Gutkausko įmonė teigia siūlanti daugiau nei šimtą automobilių, kurių bendra vertė viršija 1,5 milijardo rublių (šios dienos kursu – 16,6 mln. eurų).

Vienas iš prabangių „Berg Auto“ salone parduodamų automobilių Rolls-Royce Ghost. („Berg Auto“ nuotr.)

„Berg Auto“ naudojama paralelinio importo schema L.Boguševičiui puikiai žinoma. Anot jo, ši schema, ypač kuomet panaudojami fiziniai asmenys, labai apsunkina ES tarnybų darbą, o tiekimo grandinėje dalyvaujantiems asmenims leidžia išvengti atsakomybės – įskaitant ir daugelio automobilių gamintojų taikomus reikalavimus pirkėjams, kurie turėtų drausti transporto priemonių išvežimą į Rusiją.

„Visi bijo sankcijų. (...) Pirkėjai, suprasdami, kad taip paprasta nebus, tą daro per keturias, penkias, šešias rankas. Beveik neįmanoma atsekti. (...) Gali būti ir 50 skirtingų fizinių asmenų, kurie valdo tas mašinas“ , – sakė L.Boguševičius, susipažinęs su „Berg Auto“ veikimo modeliu.

Laurynas Boguševičius. Siena.lt stop kadras

Sužinojęs, kad salono savininkas – žinomas lietuvis, pašnekovas konstatavo, kad krauju kvepiantys pinigai atbaido tikrai ne visus. 

„Visur yra blogų žmonių. Galbūt gėda ir nemalonu, bet reikia pripažinti, kad yra tokių ir latvių, ir estų, ir amerikiečių. (...) Visada bus žmonių, kurie nusispjaus ant vertybių ir ant moralės, ir tiesiog pamatys pasipelnymą“, – kalbėjo verslininkas.

Kokį kapitalą B.Gutkauskas panaudojo dešimčių prabangių automobilių atgabenimui į Maskvą – nustatyti nepavyko. Visi „Sienos“ ir partnerių bandymai susisiekti su Marku Bergu buvo nesėkmingi.

Lietuva apie įgytą pilietybę neinformuota

„Sienai“ susisiekus su Migracijos departamentu, gavome patvirtinimą, kad B.Gutkauskas tebėra Lietuvos pilietis – ir su lietuviška pavarde, o ne nauja Marko Bergo tapatybe.

„Migracijos departamento turimais duomenimis, Jūsų minimas asmuo, Benas Gutkauskas, yra Lietuvos Respublikos pilietis“, – teigė Migracijos departamento atstovas Rokas Pukinskas.

Ar B.Gutkauskas turi teisę turėti ir Lietuvos, ir kitos valstybės pilietybę, Migracijos departamentas atsakyti kol kas negali. To priežastis – faktas, kad buvęs garsus raitelis nepateikė informacijos apie jo įgytą rusišką pasą. 

„Migracijos departamentas neturi informacijos, jog B.Gutkauskas yra įgijęs kitos valstybės pilietybę, tad jo daugybinės pilietybės klausimas nėra spręstas“, – nurodė R.Pukinskas.

„Siena“ mėgino susisiekti tiek su B.Gutkausku, tiek su jo artimaisiais bei buvusiais kolegomis žirgininkystės sporte. Buvusios jojimo žvaigždės artimieji su žurnalistais bendrauti atsisakė, o jis pats į jokius bandymus susisiekti nereagavo. Keli „Sienos“ kalbinti žirgininio sporto atstovai, pažinoję B.Gutkauską, teigė girdėję apie buvusio raitelio išvykimą į Rusiją, tačiau apie jo įgytą rusišką pasą ir naują tapatybę nurodė nieko nežinantys.

Istorija prasidėjo Kirgizijoje

Šį tyrimą atlikome bendradarbiaudami su „Forbidden Stories“ – tarptautine žurnalistų organizacija, kuri atlieka tyrimus pagal nužudytų, įkalintų ar kitokias represijas patyrusių kolegų surinktą medžiagą. Šio tyrimo buvo imtasi reaguojant į Kirgizijos valdžios represijas prieš nepriklausomą leidinį „Temirov Live“.

Būtent „Temirov Live“ žurnalistai gavo pirminę informaciją apie „Berg Auto“ veiklą ir dalyvavimą sankcijų apėjimo schemose, vykdomose per Kirgiziją. 

Kirgizijos valdžia jau kurį laiką persekioja „Temirov Live“ žurnalistus dėl menamo masinių neramumų organizavimo. Pernai spalį du „Temirov Live“ žurnalistai nuteisti laisvės atėmimo bausmėmis. Viena jų – organizacijos įkūrėjo Boloto Temirovo žmona.

Prie šio tyrimo prisidėjo Bolot Temirov („Temirov Live“), Eldiyar Arykbaev (OCCRP), Anastasia Korotkova („IStories“), Eloise Layan („Forbidden Stories“), Dajana Kollig („Paper Trail Media“), Olesya Shmagun („Novaya Gazeta Europe“), Leila Bektur („Forbidden Stories“), Cécile Andrzejewski („Forbidden Stories“) ir Eloise Layan („Forbidden Stories“)

Nepriklausomos žurnalistikos centras Siena veiklą vykdo tik neabejingų žmonių, kuriems rūpi jų valstybė, dėka. Jeigu tiki mūsų misija keisti Lietuvą bei pasaulį į gera - junkis prie Sienos bendruomenės ir tapk teigiamo pokyčio dalimi jau dabar!
Junkis prie mūsų bendruomenės platformoje Patreon | Prenumeruok mūsų naujienlaiškį SPAM | Deklaruok savo pajamas ir 1,2% GPM skirk SIENAI
„Siena“ yra pelno nesiekianti organizacija, išlaikoma žurnalistinio entuziazmo ir geros valios žmonių. Neparduodame reklamos bei teisių į tyrimus, kad svarbi informacija visuomenę pasiektų be jokių apribojimų ir be etikečių su kaina. Jei tikite mūsų darbu ir idėjomis, kviečiame prisidėti prie „Sienos“ veiklos Patreon platformoje.
© Tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“. Šią publikaciją leidžiama perpublikuoti daline ar pilna apimtimi, gavus raštišką VšĮ Tiriamiosios žurnalistikos centras sutikimą ir nurodant informacijos šaltinį.
No items found.

Discover more investigations

Spustelėdami „Sutinku“ sutinkate, kad jūsų įrenginyje būtų saugomi slapukai tam, kad užtikrintume Jums sklandesnį naršymą svetainėje bei galėtume analizuoti svetainės naudojimą. Norėdami sužinoti daugiau informacijos, peržiūrėkite mūsų PRIVATUMO POLITIKĄ.