Jau vykstant Rusijos karui prieš Ukrainą, Europos Sąjungos įmonės toliau tiekė prekes, galimai panaudotas agresorės kariuomenės reikmėms. „Sienos“ partneriai iš nepriklausomo Rusijos leidinio „The Insider“ skelbia nustatę 25 tokias įmones skirtingose ES šalyse ir Šveicarijoje. O per Lietuvą galėjo būti gabenama Rusijos karo laivams reikalinga įranga už kelis šimtus tūkstančių eurų.
„The Insider“ surinktais duomenimis, su Rusijos kariuomene susijusiems pirkėjams įtartinas prekes tiekė iš viso 25 Europos įmonės. Krovinius, kurie galėjo būti panaudoti Rusijos kariuomenės reikmėms, pernai tiekė bendrovės iš Vokietijos, Prancūzijos, Šveicarijos, Vengrijos, Slovakijos, Italijos, Estijos, Austrijos, Lenkijos ir Lietuvos.
Šių krovinių gavėjai – Rusijos bendrovės, kariuomenei tiekiančios mikroschemas, avalynę, neperšaunamas liemenes ir variklius karo laivams. Būtent pastarojoje kategorijoje aptiktas lietuviškas pėdsakas. Įtartino krovinio duomenyse pasižymėjusi Lietuvos įmonė neslepia sutrikimo ir aiškinasi padėtį.
Visą „The Insider“ tyrimą (rusų k.) rasite čia.
„The Insider“ surinktais duomenimis, Lietuvos vardas minimas tik vienoje įtartinoje siuntoje. Tačiau krovinio vertė – net 443 tūkst. eurų. Tiek įvertintos pernai liepą per Lietuvą keliavusios dalys D500 tipo dyzeliniams varikliams.
Krovinio gavėjas – Rusijos kompanija „Kolomenskij Zavod“. Ji priklauso Rusijos oligarchams Iskanderui Machmudovui ir Andrejui Bokarevui. „Kolomenskij Zavod“ Rusijos kariniam jūrų laivynui tiekia dyzelinius variklius. „The Insider“ pažymi, kad Rusijos įmonė variklius karo laivams gamina būtent D500 tipo variklių pagrindu.
Variklius ir jų dalis „Kolomenskij Zavod“ tiekė bendrovės iš Vokietijos, Austrijos, Lenkijos ir Lietuvos. Tiesa, panašu, kad Lietuva buvo tik tarpinė stotelė 19 tonų kroviniui, kurio gamintoja nurodoma Šveicarijos bendrovė „RCM Estech“.
Krovinys pernai liepą keliavo per muitinės sandėlius, valdomus Daivos Kudarauskienės individualios įmonės. Viešai skelbiamais duomenimis, ši bendrovė valdo muitinės sandėlius Vilniuje, Kirtimų gatvėje.
Ar tai buvo vienintelis D500 variklių dalių krovinys, judėjęs per Lietuvą į Rusiją, nėra aišku, kadangi Rusijos tarnybos nuo praėjusių metų rudens įslaptino didelę dalį importo duomenų.
Susisiekus su duomenyse minimos individualios įmonės savininke ir vadove Daiva Kudarauskienė, verslininkė patikino nieko nežinanti apie tokį krovinį.
„Mes nežinom, neatsimenam“, - sakė D.Kudarauskienė.
Pašnekovė taip pat paaiškino, kad jos bendrovė teikia tik muitinės tarpininkavimo paslaugas, tad negalėjo būti faktiniu krovinio eksportuotoju.
„Mes tiktai dokumentus pildom. (...) Mes nei esam siuntėjai, nei gavėjai. Mes tiktai tarpininkai“, - sakė verslininkė.
Pašnekovė pažadėjo pasitikslinti, ar toks krovinys tikrai judėjo per jos įmonės sandėlius Vilniuje. Nuo detalesnių komentarų D.Kudarauskienė kol kas susilaiko.