Buvęs Vilniaus pataisos namų direktoriaus pavaduotojas Aleksejus Liniovas nutarė atsisakyti savo įmonės, sudariusios milijoninės vertės sutartį su Baltarusijos pramonės milžine „BelAZ“. Tai į pensiją išėjęs pareigūnas padarė tuoj po „Sienos“ tyrimo, parodžiusio galimą ES sankcijų Baltarusijai pažeidimą.
Rugsėjo mėnesį „Siena“ ir „Belarusian Investigative Center“ tyrimas parodė, kad 2018 metais į pensiją išėjęs A.Liniovas netruko tapti investuotoju Baltarusijoje. Tais pačiais metais jis įgijo Kipro įmonę „Nativus Limited“, per kurią kontroliavo Baltarusijos logistikos kompaniją „Belship“.
Vėliau A.Liniovas atsisakė tarpinės grandies Kipre ir tapo tiesioginiu „Belship“ savininku. Kiek ir kokių lėšų jis investavo į baltarusišką verslą – nežinoma. Šių metų birželį „BelAZ“ pritaikytos ES sankcijos. Jau po to, rugpjūčio mėnesį, „BelAZ“ nutarė pasamdyti „Belship“ dešimties milžiniškų savivarčių pristatymui į Čilę. Sutarties vertė – 1,1 mln. JAV dolerių.
Užsienio reikalų ministerijos vertinimu, tokioje padėtyje atsidūręs Lietuvos pilietis galimai pažeidžia sankcijas. „Lietuvos pilietis, būdamas vieninteliu įmonės akcininku ir gaudamas naudą iš sandorio su subjektu, kuriam taikomos sankcijos, pats gali būti traktuojamas kaip ES sankcijų pažeidėjas“, – „Sienai“ pateiktame komentare teigė URM.
Po tyrimo Seimo Antikorupcijos komisijos narys Mindaugas Lingė kreipėsi į Generalinę prokuratūrą. A.Liniovas iš „Belship“ akcininkų struktūros pasitraukė nepraėjus nė dviem savaitėms.
„Belship“ akcijas buvęs aukštas pareigūnas perleido spalio 11 d. Įmonės kontrolę perėmė Baltarusijos pilietė Natalja Švejeva. Kaip rodo „Belarusian Investigative Center“ gauti duomenys, ji yra vieno „Belship“ vadovų sutuoktinė.
Seimo nario M.Lingės kreipimasis į prokurorus tolimesniam vertinimui buvo persiųstas Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai. FNTT po medžiagos įvertinimo nutarė ikiteisminio tyrimo nepradėti.
„Sienos“ žiniomis, FNTT nutarė, kad nėra pagrindo kvestionuoti, iš kokių lėšų A.Liniovas vystė savo baltarusišką verslą. Tarnyba taip pat nusprendė, jog dokumentas, rodantis, kad „BelAZ“ konkursą savivarčių pristatymui į Čilę laimėjo „Belship“, pasiūliusi tai padaryti už 1,1 mln. dolerių, nėra pakankamas įrodymas, kad sutartis tikrai sudaryta. Sutarties sudarymo faktą „BelAZ“ atstovai patvirtino dar rugsėjo mėnesį.
Publikacija finansuojama tarptautinio tiriamosios žurnalistikos fondo IJ4EU bei Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondo lėšomis